onsdag 29 juli 2009

Till alla mina vänner så tänker jag nu berätta lite fakta om Botswana. De som har läst på om Botswana på wikipedia kommer kanske känna igen en del. ;)

Botswana är ett land i södra Afrika, gränsande till Namibia, Zambia, Zimbabwee och Sydafrika. Botswana har många naturreservat och ett rikt djurliv. I sydvästra delen av landet finns Kalahariöknen och i nordväst ligger Okawangoträsken.
Botswana har världens högsta andel hiv/aids-smittad befolkning (nästan 40% av den vuxna befolkningen 2001), men inte att förglömma också Afrikas mest tillväxande arbete för att hantera sjukdomen.

Den viktigaste inkomsten för Botswana är diamanterna som står för en tredjedel ab BNP och 90% av exportinkomsterna. Andra viktiga näringsgrenar är turismm och boskapsskötsel.
Befolkningens medelålder uppgick till 19,1 år (2002) och medellivslängden var 41,4 år (2006). Spädbarnsdödlighet var 6,7% (2003). Drygt 20% av den vuxna befolkningen var analfabeter (2003).

Botswanas officiella språk är engelska, medan landets största språk setswana har status som "nationellt språk". ( Tina och jag har förövrigt anmält oss till en kurs i setswna)

Nu ska jag lägga mig, skriver igen när jag fixat en fungerande adappter. Puss puss Anna

2 kommentarer:

  1. Äntligen har du börjat skriva :D Hoppas du har det bra. Men den faktan i bakfickan väntar vi oss allihopa diamaaaaanter när du kommer hem ;) Saknar dig här hemma min kära vän. Puss

    SvaraRadera
  2. Hej älskling! jag har en liten fest ikväll! förstod att din kväll varit najs.
    Vi har varit på viva hela dagen och markandsfört winelinking.com och responsen har varit toppen. Ska fortsätta imorgon.
    Jag gillar att du börjat skriva i din blogg, men har massa gäster atm så jag ska svara på ditt andra inlägg imån=) puss älskar dig

    SvaraRadera