torsdag 13 augusti 2009

Kaos

Roberta har presenterat oss för lite alla möjliga personer här i Gabarone. Bla Sam och Tomelo. Varje fredag åker de ut till ett fattigt område i Gabarone och deltar i ett projekt som kallas Tlamelo. Projektet innebär att varje dag lagars gratis mat till de barnen som bor i detta fattiga området. Sam och Tomelo brukar hjälpa till med att diska och dela ut mat och hålla en samlig med barnen då de pratar om gud och andra saker. I fredags fick jag följa med dit.

Jag hade med mig ballonger som jag delade ut. Barnen samlades runt mig. De hoppade, knuffades, skrek och slet ballonger ur händerna på mig. Detta var inte vad jag hade räknat med och jag blev bokstavligen överrumplad. Efter nåfra minuter kom en stor gammal kvinna ifrån köket till min undsättning och styrde upp situationen.

Efter ballongsittuationen satte jag min ner på en bänk med ett av de små barnen för att mata henne. Samtidigt kom två flickor och tog ut mitt hårspänne och lekt med mitt hår. En annan försökt komma upp i mitt knä medans den tredje ville prata med mig medans en fjärde ville ha en ny ballong. Jag vet inte om jag var till någon nytta jag kände mig mest som en stor, ny, och blåögd docka.

/ Tebogo (mitt botswanska namn betyder typ vi tackar dig)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar