lördag 22 augusti 2009

Sjukvård

Hej allihopa, nu var det länge sedan jag skrev. Förra helgen var jättelyckad vi kollade bla på Manyana Rock paintings, hade picnic vid Mmakgodumo Dam, sov över i en hydda och var på safari i mokolodi Game Park. Jag såg elefanter, strutsar, vårtsvin, springboks, leopad..och så lite annat.

På vägen till mmankgodi stannade vår buss till vid en trafikolycka. De som ville och kunde uppmanades av reseledaren att gå och hjälpa till. Så vi var fem personer som gick fram till olyckan tina, Jessica (som precis kommit), jag, en kille som läste medicin och så reseledaren. Bilen låg upp och ner de flesta av rutorna var krossade, taket var in tryckt. När vi kom fram höll några män på att dra ut den sista av de fyra männen som suttit i bilen. Det fanns inte så mycket vi kunde göra egentligen utan handaskar och utrustning. Vi gick fram till en av killarna kanske i min ålder. Han andades häftigt, var okontaktbar, hade en svag puls för övrigt inga synliga skador. Vi bestämde att lägga honom på sidan för att fria luftvägarna. Jag vände vid ryggen Jessica fixerade huvudet. Det vi inte visste var att han hade ett stort blödande sår i bakhuvudet. Jessica fick blod på händerna. De fyra männen lastades upp på ett öppet jeepflak och kördes i väg till sjukhuset. Hur det gick sen vet jag inte. Jessica är iaf rädd att hon har fått HIV, men det har hon med nästan all sannolikhet inte. för det första var det inte säkert att han var infekterad för det andra hade hon inga sår på händerna.

Jaha, på måndag börjar mina kära klasskompisar skolan. Själv har jag varit aktivt i skolan sedan två veckor. Jag har lektion varje dag förutom tisdagar och på onsdagar har jag praktik på en vårdcentral. Jag tänkte skriva lite kort om vad jag hittills har gjort på vårdcentralen.

Först på morgonen hålls en gudstjänst i väntrummet alla deltar. De sjunger, ber och läser ur bibeln. Jag förstår inte så mycket för allt är på setswana det är det förövrigt hela dagen.

Jag ska vara två onsdagar på varje ”station” jag har hittills varit i det så kallade sår rummet. Där har jag fått lägga om sår, ta blodprover och ge intramuskulära injektioner. Allt går med en rasande fart. In, ut inget hej eller hejdå. Ibland är tre patienter samtidigt inne i rummet. 90% av blodproverna är HIV/AIDS relaterade. CD4 är det vanligaste provet som tas.”CD4 shows how many functioning CD4 cells that are circulating in the blood and that gives the doctor an idea of how strong the HIV+ person´s immune system really is”. 90% av injektionerna som jag gav var Ceftriaxone det ges för att bota syfilis. Såren var lite alla möjliga, från liggsår, insektbet till brännskada.
Nu måste jag skynda mig att äta för vid sju ska vi på bio. hejpuss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar