måndag 21 september 2009

Jag besöker förädralösa barnen på Marina Hospital

Idag på förmiddagen besökte vi Marina Hospital. Det är ett fint sjukhus men med för många patienter. På en del avdelningar låg patienterna på golven.
Det som berörde mig mest var när vi besökte avdelningen neonatal. Där var det fullt av förtidigt föda barn med deras mammor, alla i samma rum tätt bredvid varandra. Jag har aldrig sett så små barn tidigare. Mammorna var inte tillåtna att sova över, det fanns inte plats.

Bland dessa bäbisar fanns det en bäbis som var fullt frisk som låg i en plastbalja. Jag frågade var mamman var, bäbisen grät. Min lärare som visade oss runt på sjukhuset förklarade att bäbisen hade blivit hittad i buskarna och tagits hit. Alla föräldralösa bebisar kommer hit. Jag frågade om det var vanligt, hon sa att det alltid brukade vara i alla fall en bäbis varje gång hon kom på besök. Om ingen adopterar hamnar barnet på SOS-barnbyar. Det kändes olustigt med alla sjuka bäbisar och deras mammor och mitt bland dessa, en frisk bäbis som blivit övergiven. Jag tänkte att detta är konsekvenserna när abort är olagligt. På gyn-avdelningen som vi senare besökte låg 88 % av kvinnorna inne för att ha gjort abort på egen hand.

1 kommentar:

  1. fy vad hemskt! du får ta med några bebisar hem, jag kan adoptera en.

    snart kommer du hem min söta anna!

    puss och kram!

    SvaraRadera